In Amsterdam zie je gedurende de zomermaanden in elke gracht, waar je ook kijkt, wel een lange rondvaartboot met aan weerszijden fotograferende Chinezen. En ook elders in de wereld bepalen boten geregeld het beeld. In deze Wereldnieuwsbrief Extra, een aantal van deze typische boten van verschillende werelddelen.
Prauw (Senegal)
Een prauw is niet zozeer een bepaald type boot maar meer een verzamelnaam voor “een simpele boot” en veelal gebruikt voor boten in ontwikkelingslanden. De aandrijving kan derhalve ook verschillen. Van met de hand peddelen, in ondiep water wrikken of gewoon met een motor waar veelal de motor. De prauw is bij waterrijke regio’s soms de enige manier van transport, en wordt er van alles mee vervoerd. Zo kwam ik per prauw aan op het eilandje Karabane, in Zuid-Senegal.
Kano versus motorboot (Costa Rica)
In het natuurpark Tortuguero in Costa Rica, kom je zonder vervoer over water niet ver. Je bezoekt het park dan ook op twee manieren: Per motorboot of per kano. En dat is een bewuste keuze, want beide hebben voor en nadelen. Per motorboot zit je met soms wel 20 man op één boot en zoef je in rap tempo grote delen van het park door, maar wel met het geluid van motor en golven. Per kano heb je veel meer rust en voel je je meer één met de natuur, maar kom je uiteraard maar in een beperkt deel van het park. We maakten hier een speciale video over waarin we je zowel het park, als beide boten laten ervaren.
Dhow (Oman)
De dhow zie je veel in de Rode Zee, Golf van Aden, Arabische Zee en Indische Oceaan. Zo kwamen we de dhow tegen in Oman. De dhow is een traditioneel Arabisch zeilschip met een of meer masten met een diepe laadruimte en daardoor een aanzienlijke vrachtcapaciteit. Waar de dhow oorspronkelijk vandaan komt staat niet vast, maar wordt veelal Kerala (zuidwest India) aangehouden. De dhow is nog altijd in gebruik en is een veel gebruikt symbool voor de Arabische zeevaart. Zo is het ontwerp van het duurste hotel ter wereld, de Burj Al Arab in Dubai, geïnspireerd op de dhow.
Langstaartboot (Thailand)
Wie eens naar Zuidoost-Azië is gereisd zal ongetwijfeld in aanraking zijn gekomen met de long-tail boat, ofwel de langstaartboot. De boot dankt zijn naam aan de lange buis waardoor de schroefas loopt, achterop de boot bij de motor. Een schacht van soms wel 6 (maar meestal 2 tot 4) meter lang. De motor is zowel zijwaarts als in hoogte draaibaar, waardoor niet met een roer maar met de schroef kan worden gestuurd. Doordat de motor in hoogte te verstellen is, kan ook in zeer ondiep water (zoals bij het strand) worden gevaren. Je komt meerdere van deze langstaartboten tegen in onze video van het minder bekende eilandje, Koh Yao Noi in Thailand.
Bekijk de speciale video’s en documentaires
- Dhow : Zie onze documentaire “Het Sultanaat Oman” waarin we de dhow tegenkomen in Sur, in het noordoosten van Oman.
- Dhow: Korte video special “Dubai in 24 uur” waarin we ook langs het Burj Al Arab hotel komen.
- Prauw: Korte impressievideo van het eilandje Karabane, in de Basse Casamance te Senegal.
- Kano: Korte video special over een bezoek per kano en boot aan Tortuguero in Costa Rica.
- Langstaartboot: Een impressievideo van het eilandje Koh Yao Noi, Thailand.
Dit artikel is onderdeel van de REiSREPORT Wereldnieuwsbrief. De gratis nieuwsbrief voor de geïnteresseerde reiziger. Abonneer je en we sturen je de volgende toe. Afmelden kan natuurlijk altijd in één klik weer.
Voor deze producties reisden we met Middenoostenreizen.com naar Oman en Dubai en met Riksja Travel naar Costa Rica.