Bestellingen
Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen
GOED OM TE WETEN: Sinds juli 2022 laten bezorgers GEEN briefje meer achter. Het kan dus goed zijn dat een pakket ergens bij een pickup point ligt te wachten. Je track & trace vertelt je waar dit is. Daar ligt het een paar dagen te wachten dus hou dit goed in de gaten en haal je pakket snel op.
Wat is je vraag?
- Ik heb een fout gemaakt in mijn adres.
- Ik heb geen bevestigingsmail ontvangen.
- Wanneer krijg ik mijn track & trace code?
- Wanneer wordt mijn bestelling bezorgd?
. - Vraag over een specifieke track & trace melding:
- “Nog niet ontvangen of verwerkt door PostNL“
- Er staat “bezorgd” maar ik heb niets ontvangen
- “Bezorging is niet gelukt“
- “Bezorgtijd onbekend“
.
- Ik heb besteld in een piekperiode, zoals november/december. Wat kan ik verwachten?
- Kan mijn pakket door de brievenbus?
- Wat betekent “Persoonlijke bezorging“?
- Ik heb niet mijn eigen huisadres opgegeven omdat ik iemand wil verrassen. Waar moet ik op letten?
.xc - Ik zou graag een factuur ontvangen, kan dat?
- Ik wil mijn bestelling graag ruilen/retourneren. Kan dat?
- Ik kom er niet uit. Graag kom ik in contact.
- Ik heb een specifieke vraag over een bestemming. Wat kan ik doen?
.xc - Hoe gebruik ik GPX-bestanden?
- Ik zou graag de routekaartjes voor het boek ‘De mooiste fietsweekendjes van België‘ bestellen, maar kan deze nergens vinden?
- Mijn bestelling komt te laat en ik had het als cadeau besteld. Wat nu?
1. Ik heb een fout gemaakt in mijn verzendadres.
KORT ANTWOORD:
Neem contact op met de bewoners van het adres dat je hebt opgegeven.
📬
Al onze bestellingen worden razendsnel ingepakt en verzonden door onze zogenoemde fulfilment-partner. Dat kan al in een paar minuten na bestellen zijn gebeurd. Zelfs vóórdat je je track & trace mail ontvangt, is je pakket vaak al onderweg en kunnen we geen wijzigingen meer aanbrengen.
Heb je een foutje gemaakt in je adres? Je kunt het nog snel aan ons doorgeven, dan kijken we wat we kunnen doen. En anders? Probeer dan ook in contact te komen met de bewoners van het adres dat je hebt opgegeven. Brievenbuspakketten worden namelijk gewoon bezorgd, een bewoner hoeft hier niet voor thuis te zijn.
Is het minder dan 10 minuten geleden dat je bestelde? Stuur ons dan een melding zodat we kunnen kijken of we het nog tijdig kunnen aanpassen.
2. Ik heb geen bevestigingsmail ontvangen.
KORT ANTWOORD:
Controleer je spam-box en markeer “[email protected]” als betrouwbare afzender.
📥
Soms vernemen we dat (met name bij Hotmail/Live/Outlook) onze mailtjes in de spam-box belanden. Dus… Heb je na 10 minuten nadat je bestelde nog steeds geen e-mail ontvangen? Controleer je spam-box. Vergeet niet onze afzender ([email protected]) te markeren als betrouwbare afzender. Zo weet je zeker dat straks je track & trace e-mail ook gewoon aankomt.
Ook niets aangetroffen in je spam-box? In 99,9% van de gevallen is het dan waarschijnlijk dat je een typefoutje hebt gemaakt in je e-mailadres bij het bestellen. Wellicht denk je: “Dat zou ik niet doen.” maar dit is vrijwel altijd de reden in dit soort gevallen. Het kan echt iedereen overkomen.
Maar geen paniek. Uiteraard wordt je bestelling gewoon bezorgd. Om te weten hoe lang dit ongeveer duurt, kun je even kijken bij “Wanneer wordt mijn bestelling bezorgd?” Heb je besteld rondom een piekperiode? Zoals de feestdagen in november/december, Moederdag en andere drukke periode? Lees dan hier even verder.
3. Wanneer krijg ik mijn track & trace code?
KORT ANTWOORD:
Meestal dezelfde (werk)dag of de dag erna. Kijk ook in je spambox.
⏱
Direct na je bestelling sturen we je een bevestiging van ontvangst per e-mail. Soms kan het een paar minuten duren voordat je deze binnenkrijgt. Heb je de bevestigingsmail niet binnengekregen? Kijk dan ook even hier.
Nadat je je bestelling hebt geplaatst, gaan de razendsnelle inpakkers van onze fulfilment-partner je bestelling verwerken. De track & trace link wordt aangemaakt en wordt later (meestal in de avond) naar je verzonden. Heb je na 20:00 besteld? Dan krijg je de track & trace mail meestal de volgende dag. Indien je in het weekend hebt besteld, dan wordt je bestelling op maandag verwerkt en ontvang je dan ook op maandag je track & trace link.
4. Wanneer wordt mijn bestelling bezorgd?
KORT ANTWOORD:
In de meeste gevallen: de eerste bezorgdag na de dag van bestelling (dinsdag – zaterdag).
📦
Bestellingen die op werkdagen vóór 20:00 worden geplaatst, worden diezelfde dag nog verzonden. In de meeste gevallen betekent dit, dat je bestelling de volgende bezorgdag al wordt bezorgd. Bestellingen die zijn geplaatst in het weekend, worden op maandag verzonden.
PostNL bepaalt uiteindelijk de exacte dag waarop je bestelling bezorgd wordt. Hier hebben wij geen invloed op, ook niet als er haast is of wanneer een pakket langer onderweg is dan zou horen. Ververs dan ook de track & trace pagina om verandering in je status te zien. Het komt voor dat de meldingen wat verwarrend zijn. Kijk dan ook verder op deze pagina om deze status-meldingen beter te begrijpen.
Let oP!Maandag is geen bezorgdag voor brievenbuspakketten. De eerste bezorgdag na het weekend is dinsdag. Bij grotere bestellingen kan het wel zijn dat ze op maandag worden bezorgd wanneer ze met de pakketdienst meegaan. Dit lees je allemaal terug in je track & trace.
5a. Er staat “Nog niet ontvangen of verwerkt door PostNL” – wat nu?
KORT ANTWOORD:
Dit betekent dat PostNL je pakket snel gaat verwerken. Je hoeft meestal geen contact met ons op te nemen.
Elke werkdag worden onze bestellingen naar het PostNL-sorteercentrum gebracht. Dit is een proactieve werkwijze voor extra garantie. We weten dus 100% zeker dat je pakket bij PostNL aankomt en dus ECHT door PostNL in ontvangst is genomen.
Bij drukte kan het helaas soms langer duren voordat een pakket door PostNL ook daadwerkelijk wordt verwerkt. Er kunnen namelijk wachtrijen ontstaan in hun sorteercentrum. In je track & trace blijft er dan staan “nog niet ontvangen of verwerkt”. Je pakket is dan dus wél ontvangen (dat weten we immers zeker omdat ze actief het sorteercentrum binnen worden gereden), maar nog niet verwerkt.
Hoe vervelend wij dit ook echt vinden… Dit kan in uitzonderlijke gevallen tot wel 5 werkdagen duren. Wij kunnen hier helaas niets aan doen. Contact opnemen met PostNL heeft geen zin en ook krijgen we geen aanvullende informatie. Maar gelukkig… in 99% van de gevallen zal je track & trace na een paar dagen ineens in beweging komen. Hou die dus in de gaten. Zoals gezegd: wij hebben hier helaas geen enkele invloed op.
Neem pas contact met ons op, als deze melding er 7 dagen ná verzending nog staat. Eerder contact opnemen heeft namelijk geen zin omdat PostNL een verzoek dan niet in behandeling zal nemen. Let op: de verzenddatum is niet perse de datum waarop je bestelde. De 7 dagen hebben betrekking op de verzenddatum.
5b. Mijn track & trace code geeft aan “bezorgd” maar ik heb niks ontvangen.
KORT ANTWOORD:
Dan komt het pakket meestal later vandaag of de eerstvolgende bezorgdag aan. Je hoeft meestal geen contact met ons op te nemen.
Dit kan inderdaad verwarrend zijn maar is geen reden voor paniek. In de meeste gevallen gaan onze pakketten met de reguliere post mee. Track & trace meldingen kunnen hierdoor echter soms wat verwarrend zijn. De postbode scant de pakketten namelijk vaak niet bij de deur, maar in het sorteercentrum. Hierdoor kan er soms al ‘bezorgd’ staan in de track & trace melding terwijl de postbode nog onderweg is.
UITZONDERINGEN
In 99% van de gevallen komt je pakket dan diezelfde dag of de dag erop aan. Maar… ook hier hebben we in het verleden al bijzondere uitzonderingen ervaren. Het wil namelijk nog wel eens gebeuren dat een postbode je pakket al vooraf scant (en er dus “bezorgd” staat) maar dat hij/zij er om onvoorziene omstandigheden er alsnog niet aan toekomt om je pakket te bezorgen. In zo’n geval, gaat het pakket weer terug naar het sorteercentrum. Hier vindt dan echter niet altijd een scan plaats. Het gaat dan mee met op de volgende bezorgdag (dinsdag-zaterdag) of die erop.
Soms, zeker tijdens piekmomenten, bezorgt een postbode je pakket zelfs bij een buurman/-vrouw. Maar daar krijg je GEEN briefje van in je brievenbus! Vraag dus even rond als je de status “bezorgd” al meerdere dagen te zien krijgt.
Neem pas contact met ons op, als deze melding er 7 dagen lang blijft staan. Eerder contact opnemen heeft namelijk geen zin omdat PostNL een verzoek dan niet in behandeling zal nemen. Let op: dat zal minimaal 7 dagen moeten zijn na de verzenddatum.
5c. Bezorging is niet gelukt
KORT ANTWOORD:
Dan komt het pakket de eerst volgende bezorgdag aan. Je hoeft meestal geen contact met ons op te nemen.
Om verschillende redenen kan het gebeuren dat een bezorger er alsnog niet aan toekomt je pakket af te leveren. Ook al stond er die dag “Wordt vandaag bezorgd” of zelfs al “Bezorgd“. In dat geval wordt je pakket de volgende bezorgdag (dinsdag t/m zaterdag) bezorgd.
Soms, zeker tijdens piekmomenten, bezorgt een postbode je pakket zelfs bij een buurman/-vrouw. Maar daar krijg je GEEN briefje van in je brievenbus! Vraag dus even rond als je de status “bezorgd” al meerdere dagen te zien krijgt.
Neem pas contact met ons op, als deze melding er 7 dagen lang blijft staan. Eerder contact opnemen heeft namelijk geen zin omdat PostNL een verzoek dan niet in behandeling zal nemen. Let op: dat zal minimaal 7 dagen moeten zijn na de verzenddatum.
5d. Bezorgtijd onbekend
KORT ANTWOORD:
Je pakket is in de buurt. Het komt er snel aan. Je hoeft meestal geen contact met ons op te nemen.
Soms zien we dat pakketten weer terugvallen naar een status “bezorgdtijd onbekend”. Ook al stond er eerder nog wél een bezorgtijd. Dit betekent dat je pakket ofwel opnieuw door het sorteerproces moet ofwel daadwerkelijk onderweg is maar dat de bezorger een afwijkende route heeft. In dat geval is het niet zeker of het écht die dag gaat aankomen maar meestal lukt dit wel. Het goede nieuws is dat het in ieder geval in de buurt is.
Hou er wel rekening mee dat het helaas ook vaak gebeurt dat de status uiteindelijk terugvalt naar “Bezorging niet gelukt“.
Neem pas contact met ons op, als deze melding er 7 dagen lang blijft staan. Eerder contact opnemen heeft namelijk geen zin omdat PostNL een verzoek dan niet in behandeling zal nemen. Let op: dat zal minimaal 7 dagen moeten zijn na de verzenddatum.
6. Ik heb besteld in een piekperiode. Wat kan ik verwachten?
KORT ANTWOORD:
We vragen je om iets meer geduld. Je pakket wordt écht bezorgd. Bekijk zeer geregeld je track & trace code voor updates!
🎄
Rondom de feestdagen hebben alle bezorgdiensten, waaronder PostNL, het ontzettend druk. In deze periode schakelen ze extra mensen in en betalen wij als verzender een toeslag bovenop de normale verzendkosten om bestellingen alsnog snel bezorgd te krijgen. Maar ondanks alle inspanningen van de bezorgers, lopen zendingen soms vertraging op.
Uit voorgaande jaren zien we een aantal bijzonderheden waar je rekening mee kunt houden:
- Een zending kan er twee dagen (soms zelfs meer) langer over doen.
- Scans worden soms overgeslagen waardoor track & trace informatie niet altijd klopt (een bezorger kan bijvoorbeeld al voor je deur staan terwijl de track & trace nog aangeeft “nog niet ontvangen of verwerkt”).
- Niet de bedoeling, maar het gebeurt helaas wel… Soms komt een bezorger helemaal niet meer langs en brengt hij het meteen naar een pickup-point. Hou dus vaker je track & trace in de gaten want het blijft daar maar een paar dagen liggen. De bezorgers doen sinds juli 2022 GEEN briefjes meer in de deur!
- Maar alle pakketten worden uiteindelijk bezorgd 🥳. Het is dus niet zo dat pakketten verdwijnen, ze doen er in sommige gevallen gewoon langer over.
Maar ik heb al wel een pakket van een andere webwinkel ontvangen dat ik later heb besteld. Hoe kan dit?
Pakketten worden in meerdere sorteercentra verspreid door het land verwerkt. Ook gaan pakketten langs meerdere stations. Het kan zijn dat er op één van deze stations een vertraging is. Als onze zending toevallig langs dit station gaat, dan loopt jouw zending vertraging op. Een bestelling van een andere webwinkel kan heel goed een andere route volgen om bij je te komen en die vertraging daardoor niet hebben. Het is in piekperiodes dus niet gek dat een later bestelde bestelling er eerder is.
Kortom, in piekperiodes vragen we je iets eerder te bestellen en om iets meer geduld.
7. Kan mijn pakket door de brievenbus?
KORT ANTWOORD:
Ja! Pakketten met één boek passen door een reguliere brievenbus en soms ook bestellingen met meerdere producten. Je track & trace laat dit zien.
📮
Als je één boek hebt besteld, dan bezorgt de postbode het pakket gewoon in de brievenbus zonder aan te bellen. Voldoet je brievenbus of postgleuf in de deur niet aan de standaard afmetingen? Dan hangt het van de bezorger af wat er dan gebeurt omdat je eigenlijk moet zorgen dat je brievenbus(gleuf) aan de officiële maat voldoet.
De postbode kan ervoor kiezen om aan te bellen, je pakket bij de buren af te geven of naar een pickuppoint te brengen. Indien dit laatste het geval is, dan krijg je hiervan bericht in de track & trace melding. LET OP: hier ligt het pakket dan maximaal een week voordat het retour gaat. Wees dus snel anders moeten we dubbele verzendkosten in rekening brengen. Een bezorger komt geen tweede keer langs.
Heb je meerdere boeken besteld dan is de kans groot dat je bestelling als groter pakket wordt verzonden en dan zal de postbode vrijwel altijd aanbellen. Ben je niet thuis? Dan zal het eveneens naar een pickuppoint worden gebracht. Bekijk in je track & trace waar dit pickuppoint is en ga er snel naartoe! Let op: sinds juli 2022 laten de bezorgers GEEN briefjes meer achter dus kijk altijd regelmatig naar je track & trace voor updates.
In je track & trace link kun je zien of de postbode verwacht je pakket in de brievenbus te kunnen bezorgen.
8. Wat betekent “Persoonlijke bezorging”?
KORT ANTWOORD:
Wijzelf of een van onze ouders komt spoedig bij je langs.
💌
Dat is leuk! Dit betekent dat je in een regio woont waar wijzelf of onze fietskoeriers bezorgen! Je pakket wordt dan ofwel door onszelf (Marlou en/of Godfried) of door een van onze ouders bezorgd, die dit heel leuk vinden. Vanzelfsprekend is er in dit geval geen track & trace code. Zo modern zijn onze fietsen niet 🙂 We doen ons best de bezorging dan binnen twee dagen te doen. Duurt dit onverhoopt langer? Stuur ons dan een berichtje, want dan is er iets geks aan de hand.
9. Ik heb niet mijn eigen huisadres opgegeven omdat ik iemand wil verrassen. Waar moet ik op letten?
KORT ANTWOORD:
Raadpleeg extra vaak je track & trace.
🎁
Wat leuk dat we iemand gaan verrassen! Je pakket wordt gewoon bezorgd zoals altijd maar het is wel belangrijk om de track & trace in de gaten te houden. Als een bezorger (om welke reden ook) het pakket niet kan bezorgen, dan wordt het naar een pickup-point gebracht. Maar sinds juli 2022 laten bezorgers GEEN briefje meer achter. Daardoor weet de persoon die je wil verrassen helemaal niet dat er ergens een verrassing ligt te wachten. Kortom, hou de track & trace in de gaten. En zie je dat het pakket naar een pickup-point is gebracht, contacteer dan degene die je wil verrassen zodat hij/zij het pakket kan ophalen. Het blijft er namelijk maar maximaal een week liggen.
10. Ik zou graag een factuur ontvangen, kan dat?
KORT ANTWOORD:
Uiteraard. Vraag deze aan in ons formulier.
🧾
Omdat onze webshop vooral gericht is op consumenten, sturen we standaard geen facturen mee. Uiteraard worden deze wel aangemaakt. Heb je een factuur nodig voor je administratie? Vraag deze dan aan in het contactformulier. Hou je bestelnummer bij de hand.
11. Ik zou mijn bestelling graag ruilen/retourneren, kan dat?
Jammer te horen dat je niet tevreden bent over je bestelling. Maar ruilen of retourneren kan natuurlijk verschillende redenen hebben. Retourneren is mogelijk binnen 14 dagen. Je dient een verzoek eerst vooraf bij ons te hebben gemeld in het formulier. Geef hierbij de reden op en wacht op onze instructies die je per e-mail ontvangt.
We versturen onze boeken altijd in extra stevige boekenwikkels om beschadiging te voorkomen. Heb je de verpakking nog? Dan kun je die wellicht nog gebruiken voor je retour. Een retour moet namelijk onbeschadigd bij ons terugkomen. Onderweg maken pakketten allerlei avonturen mee en zijn de boeken best kwetsbaar. Als verzender (wat je bent wanneer je iets naar ons terugstuurt) ben je verantwoordelijk voor beschadigingen die een bezorgdienst onderweg maakt. Als we het product niet meer kunnen verkopen, kunnen we je helaas geen geld terugstorten.
Verstuur je retour niet met postzegels maar maak een pakketzending aan bij een bezorgdienst waar je ook een track & trace code krijgt. Afhankelijk van de bezorgdienst en het aantal boeken dat je retourneert, kost je dit ongeveer €5 – €8. Stuur ons ook altijd de track & trace van je retourzending. Na ontvangst controleren we het boek op beschadigingen en indien die niet gevonden zijn, storten we je het aankoopbedrag terug. Uitgezonderd eventuele aankopen van kaart- en inpakservice.
12. Ik kom er niet uit. Graag kom ik in contact.
We zijn een bedrijf van slechts twee personen en zijn voor het maken van onze producties het grootste deel van het jaar onderweg. Telefonisch zijn we dan ook niet bereikbaar. We vragen hiervoor je begrip.
Om je zo goed en vooral snel zo mogelijk te kunnen helpen, doe je er goed aan eerst je antwoord op deze pagina te zoeken. Lukt dit echt niet? Stuur ons dan een melding in ons uitgebreide contactformulier. Dan komen we er zo snel mogelijk bij je op terug.
Meer dan 95% van alle vragen worden op deze pagina beantwoord waardoor je snel een antwoord hebt.
Voor het allersnelste antwoord op je vraag, lees je eerst de Veelgestelde vragen.
13. Ik heb een specifieke vraag over een bestemming. Wat kan ik doen?
Op onze website en in onze app vind je meer dan duizend berichten, foto’s, video’s en informatie. We hopen je met al deze gratis informatie goed op weg te helpen. Eén op één vragen over bestemmingen kunnen we helaas niet beantwoorden. Daarvoor ontbreekt ons de tijd maar in veel gevallen ook de lokale of actuele kennis. Stuur ons dan ook niet een privé bericht met een dergelijke vraag. We kunnen hier helaas niet op antwoorden en hopen op je begrip.
De beste manier om informatie te vergaren over een bestemming, is door onze reisgids magazines en reisboeken te bestellen. Hierin staat verreweg de meeste informatie. Kun je toch iets niet vinden? Laat dan een bericht achter onder een artikel op de website. Wie weet kan een andere bezoeker van onze website je vraag beantwoorden! Zo kunnen ook andere bezoekers van onze website ervan profiteren. Veel leuker voor iedereen!
14. Hoe gebruik ik GPX-bestanden?
Bij de meeste van onze fietsgidsen bieden we je ook gpx-bestanden. Deze bestanden kun je meestal downloaden door QR-codes te scannen en instructies in je scherm te volgen. Als je fietst met een gpx-bestand dan hoef je niet meer naar de knooppunten of andere bordjes te kijken. Je kunt dan namelijk de route volgen op het scherm van bijvoorbeeld een smartphone of speciale fietscomputer.
Dit is alleen handig als je weet hoe je met gpx-bestanden moet omgaan. Ben je hier niet ervaren mee? Lees er dan eerst meer over op internet. Als je geen speciale gpx-software of app hebt, dan kun je deze bestanden niet openen. Dan ziet het eruit als een soort rare broncode zoals:
Je hebt dus een speciaal programma of app nodig om te fietsen met gpx-bestanden. Er zijn veel apps beschikbaar, voor Android, iOS en voor computers. Ook kun je de bestanden inladen op speciale fietscomputers. Hoe dit werkt is voor elk apparaat en app weer anders. Daar kunnen we je dus niet mee helpen. Raadpleeg de handleiding van je app of fietscomputer.
Heb je nog geen app? Kijk in de app store van je device naar een app die bij je past. Een veelgebruikte app is GPX Viewer die beschikbaar is voor Android en Apple iOS. Het is niet een app van ons dus helaas kunnen wij hierbij geen aanvullende informatie geven of hulp bieden maar op YouTube maar ook op internet vind je veel handleidingen hoe je deze app moet gebruiken.
15. Ik zou graag de routekaartjes voor het boek ‘De mooiste fietsweekendjes van België’ bestellen, maar kan deze nergens vinden?
Bij het boek ‘De mooiste fietsweekendjes van België‘ kun je een extra routekaartjesboekje kopen met kaarten en knooppunten voor alle routes in het boek. Echter, als kleine uitgever zijn verzendkosten voor ons zo hoog, dat het commercieel niet interessant is dit los te verkopen. Dan zou je rond de €10,- moeten betalen en dat vinden we niet kloppen.
Gelukkig hebben we een alternatief! Je kunt het routekaartjesboekje als digitaal PDF bestand bestellen. Zo kun je het zelf thuis uitprinten. Je krijgt het bestand per e-mail direct opgestuurd dus je hoeft ook niet te wachten op de postbezorger.
16. Mijn bestelling komt te laat en ik had het als cadeau besteld. Wat nu?
In zeer drukke dagen, zoals in de decembermaand, lukt het de bezorgdiensten niet altijd om bestellingen op tijd te bezorgen. Was je bestelling een cadeau? Print dan voucher uit. Zo kun je toch in ieder geval iets geven. Natuurlijk begrijpen we dat je liever je cadeau had gegeven, maar dat komt uiteraard alsnog spoedig aan!
Heb je vragen? Hier vind je de antwoorden. – Marlou & Godfried
We zijn een bedrijf van slechts twee personen en zijn voor het maken van onze producties het grootste deel van het jaar onderweg. Telefonisch zijn we dan ook niet bereikbaar. We vragen hiervoor je begrip.
Zo goed als al je vragen worden op deze pagina beantwoord. Kom je er alsnog niet uit? Stuur ons dan een bericht: